Udruga djece s teškoćama u razvoju, osoba s invaliditetom i njihovih obitelji

SENZORNA INTEGRACIJA – SRETNIJA POPULACIJA

Objavljeno: 01.03.2019 u 14:18
SENZORNA INTEGRACIJA – SRETNIJA POPULACIJA
Možda se nekad čuli za pojam senzorne integracije i ostali zbunjeni s velikim upitnikom iznad glave? Što je to senzorna integracija i zbog čega je značajna za cjelokupni razvoj svakoga od nas?

Senzornu integraciju mogli bismo definirati kao proces primanja i obrade podražaja iz okoline te posljedično stvaranje svrhovitog odgovora koje se očituje u našem ponašanju. Ona nije nešto što imamo ili nemamo već je riječ o neurološkom procesu koji se neprestano odvija u svakome od nas (točnije u našem mozgu) i omogućuje nam cilju usmjereno ponašanje u našoj okolini.

Kada dijete vidi omiljenu igračku nastojat će je uzeti i igrati se s njom. Međutim, da bi ono to moglo, njegov mozak najprije mora primiti, a potom i obraditi mnogo informacija. Prije svega, ono igračku mora vidjeti, zatim isplanirati kako i na koji način će joj se približiti, mora imati ideju i moći izvesti određeni pokret (puzanje, hodanje, trčanje). Prije nego je uzme u ruke njegovo se tijelo mora prilagoditi, njegov stisak šake mora biti točno odmjerene snage i smjera, ono ima ideju kako će iskoristiti svoju igračku, a odgovor koji će okolina dobiti najčešće je –osmijeh na njegovom licu i igra s omiljenom igračkom.

U ovoj vrlo jednostavnoj aktivnosti sadržana je sva čarolija senzorne integracije. Prije svega registracija i primanje podražaja, od kojih nam je većina već poznata (vid, sluh, njuh, okus, miris, dodir), do onih manje znanih (proprioceptivni osjet koji nam omogućuje osjet položaja vlastita tijela u prostoru kao i osjet ravnoteže koji je ključan za planiranje aktivnih kretnji u prostoru).

 

Međutim, postavlja se pitanje kako uopće dolazi do disfunkcija senzorne integracije? Disfunkciju senzorne integracije mogli bismo opisati upravo kao prometni kolaps uslijed protoka svih informacija koje dolaze iz okoline u naš mozak. Zapeli ste u gužvi u kojoj čujete jedino trubljenje automobila. Međutim, to vas ne sprečava da ih zanemarite i krenete upravo u trenutku kad se na semaforu pojavilo zeleno svjetlo.

Sad zamislite da od silne buke automobilskih truba, jednostavno niste mogli prebaciti pažnju na semafor i krenuti na vrijeme. Vaš će postupak vrlo vjerojatno izazvati još veću lavinu truba oko vas, a vi ćete se osjećati prilično nelagodno.

Upravo se takav proces dešava u neurološkom sustavu kada se javi poremećaj senzorne integracije. Pojedine informacije jednostavno nisu registrirane, neke su preslabe pa ih treba pojačati, dok su druge toliko jake da zaglušuju one slabije. To će rezultirati lošijom obradom tj. integracijom i sjedinjenjem svih informacija i ponašanje koje će uslijediti okolini će biti teško razumljivo.

Dijete koje se susreće s disfunkcijom senzorne integracije osjeća se upravo tako: svojim ponašanjem nastoji smanjiti ili potražiti broj podražaja koji će mu omogućiti optimalno stanje za izvedbu aktivnosti i mogućnost učenja. U okolini to će izgledati kao izbjegavanje i odbijanje određenih podražaja ili pak neprekidno traženje.

Ovisno o osjetilnom sustavu koji je zahvaćen neki od najčešćih znakova koje uočavamo kod djece s disfunkcijom senzorne integracije su:

  • motoričko razvojno zaostajanje (dijete nerado prihvaća nove aktivnosti, nespretno je i često pada u prostoru, loše držanje, slabo reagira na bol, loše procjenjuje opasnost, slabo procjenjuje svoj osobni prostor, slabije ravnoteže, stalno je u pokretu i ne može mirno sjediti, stišće predmete u ruci...)
  • reakcije odbijanja/izbjegavanja (ne voli se maziti, smetaju mu tuđi dodiri, izbirljiv je u odabiru hrane, ne voli istraživati rukama, smeta mu kad je prljavo, izbjegava određene materijale...)
  • teškoće samoregulacije (često razdražljivo, teško se može umiriti, teško podnosi odvajanje od roditelja u dobi kada se to od njega očekuje, teško stvara nova prijateljstva, pokazuje znakove agresije, samo površno pazi, izbjegava kontakt oči u oči...)

 

Upravo iz tog razloga okolina često krivo protumači znakove. Pa će primjerice dijete koje je previše osjetljivo u sustavu dodira i nastoji izbjeći podražaje takve vrste (npr. zagrljaj drugih) opisati kao izolirano i povučeni, a ponekad čak i agresivno ( jer će na neugodan podražaj agresivnim nastupom stvoriti svoj obrambeni mehanizam).

Tretman senzorne integracije osmišljen je na način da dijete u prostoru ima dostupan izvor svih spomenutih podražaja. Sprave koje se koriste zapravo su simulacija dječjeg igrališta i predstavljaju bogatstvo ideja i mogućnosti učenja za svako dijete.

Opservacijom djetetova ponašanja u tom prostoru (analizom video snimke) i razgovorom s roditeljima stručnjak nastoji prepoznati o kojoj vrsti disfunkcije je riječ te kroz tretmane senzorne integracije i unosom određenih podražaja omogućiti bolju organizaciju i djelovanje djeteta.

 Pripremila: Martina Bertović, bacc.therap.occup, senzorno-integracijski pedagog

Donatori

Pravni okviri

Medijska podrška